شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۸

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ایلام:

توسعه باید از فرهنگ شروع شود و دروازه ورود به آن کتاب و کتابخوانی است

کلنگ زنی کتابخانه

مراسم کلنگ زنی کتابخانه عمومی امام سجاد (ع) بخش صالح آباد شهرستان مهران با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی ایلام و مدیر کل راه و شهر سازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان ایلام، مراسم کلنگ زنی کتابخانه عمومی امام سجاد(ع) بخش صالح آباد شهرستان مهران، روز چهارشنبه دهم خرداد ماه ۱۴۰۲، با حضور سمیه حیدری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان ایلام؛ فرشاد دوستی، مدیر کل راه و شهر سازی استان ایلام؛ حجت الاسلام سیدعبدالله امینی، امام جمعه شهرستان مهران و علی عباس شفیعی، فرماندار شهرستان مهران برگزار شد. 

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ایلام در این مراسم ضمن تبریک دهه کرامت و ولادت با سعادت حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام و با گرامیداشت یاد و خاطره بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) و شهدای انقلاب، گفت: امروز در سالروز میلاد امام هشتم حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام و به برکت نام ایشان، کلنگ زنی این کتابخانه را به فال نیک می گیریم و این اقدام فرهنگی در این روز، خوش یمن و مبارک است. 

وی افزود: توسعه را باید از فرهنگ شروع کنیم که دروازه ورود به آن کتاب و کتابخوانی است و بهترین روش برای بالابردن سطح فرهنگ یک جامعه به ویژه جوامع محروم کمک به توسعه و ترویج کتابخوانی در آن مناطق است.

حیدری با بیان اینکه توسعه زیرساخت های فرهنگی در شهرها و روستاها مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: در حال حاضر چند پروژه ساخت کتابخانه، در نقاط مختلف استان در حال احداث و پیگیری است که به زودی این پروژه های فرهنگی تکمیل شده و به بهره برداری خواهند رسید. 

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت فرهنگی، مذهبی و به برکت بارگاه شریف حضرت علی صالح (ع) در این منطقه، بالاخص مسیر و دروازه عتبات عالیات و همچنین گذرگاه اجتماع عظیم اربعین حسینی (ع)، مسئولین نگاه خاص و ویژه ای به آن دارند. اگر خیرینی بتوانند در این مهم یاری رسان باشند، می‌توانیم امیدوار باشیم علاوه بر طی کردن گام‌های بلند در حوزه کتاب و کتابخوانی، در خدمت رسانی به زائران آقا اباعبدالله (ع) نیز سهیم باشیم. 

در ادامه حجت الاسلام سیدعبدالله امینی با بیان اینکه باید فضای کتاب و کتابخوانی را جدی بگیریم، اظهار کرد: با کمی توجه و دقت متوجه می‌شوید که انسان‌های آرام، منطقی و سخنور اهل کتاب هستند و به طور قطع بدانید که آینده از آن انسان‌های کتابخوان است. به تعبیری دیگر می‌توان گفت برای اینکه در جامعه شهروندی مفید و مؤثر باشیم، ابتدا باید فردی کتابخوان باشیم. 

وی افزود: به طور قطع آینده متعلق به کسانی است که با کتاب و کتابخانه تعامل دارند. اینها هستند که شخصیت‌های برجسته آینده را به وجود می‌آورند. برای این مهم لازم است از امروز برای رشد دانایی و آگاهی در راستای مطالعه و انس با کتاب اقدامات مؤثری انجام داده شود. 

در ادامه این مراسم شفیعی، فرماندار شهرستان مهران ضمن تقدیر از دغدغه مندی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان برای احداث کتابخانه جدید امام سجاد(ع)، اظهار امیدواری کرد این کتابخانه منشأ اثر برای رخدادهای فرهنگی و فرصتی برای رشد و بالندگی افراد خواهد شد. 

وی ادامه داد: علی‌رغم برخی از فواید فضای مجازی در راستای دسترسی آسان‌تر و سریع‌تر به منابع دانش، هیچگاه نباید از این مسئله چشم پوشی کرد که کتاب جایگزینی ندارد، چرا که منابع مکتوب بر خلاف فضای مجازی از اعتبار و ارزش ویژه ای برخوردار بوده و اطلاعات موثق و معتبری را در اختیار مخاطب قرار می دهد. 

دوستی، مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام نیز با تاکید بر اثرگذاری کلام وحی بر حفظ دین مبین اسلام تاکید کرد: قرآن مجید به عنوان کتاب آسمانی و معجزه جاوید پیامبر اسلام (ص)، کتاب هدایت بشر به سر منزل مقصود است. امید است هر چه سریع‌تر مردم منطقه از برکت کتابخانه جدید بهره‌مند شوند و کودکان و نوجوانان با بهره‌مندی از نعمت کتابخانه رشد کنند و افراد مفید و تاثیرگذاری برای جامعه شوند.

وی با بیان اینکه اعتبار مورد نیاز برای ساخت این کتابخانه بیش از ۲۰ میلیارد ریال است، یادآور شد: عملیات اجرایی پروژه کتابخانه عمومی امام سجاد(ع) با زیربنای ۴۲۰ مترمربع با اعتباری به مبلغ ۴ میلیارد ریال در بخش صالح آباد شهرستان مهران آغاز شده است.

کتابخانه امام سجاد علیه السلام صالح آباد در حال حاضر فعال است اما به علت فرسودگی ساختمان و نبود موقعیت مناسب، قطعه زمینی در مکانی مناسب از سوی شورای اسلامی و شهردار اسبق و فعلی صالح آباد برای احداث ساختمان جدید به اداره کل کتابخانه های عمومی استان واگذار شد. 

گفتنی است، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان پس از این مراسم، در ادامه بازدید های شهرستانی خود از کتابخانه‌ی عمومی امام سجاد (ع) بازدید و با کتابداران گفتگو کرد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
1 + 11 =